Historia
Tutustu yrityksemme historiaan
30 vuotta kotimaista perheyrittämistä
Kaiken alku
Kärripojat Oy perustettiin syksyllä 1993 Petri Koposen, Tero Koposen ja Tomi Kärkkäisen toimesta. Alussa toiminta oli hyvin kirjavaa: perävaunurakentelua ja -vuokrausta, turvamerkintää yms. vastaavaa, jolla sai rahoitettua autourheiluharrastusta.
Ensimmäinen hinausauto
Kevät 1994 toi eteen aivan uuden ajatuksen, koska eläköityvä hinausmies tarjosi autoaan ostettavaksi. Auto oli kiinteälavainen hinausauto Ford Cargo, vuosimallia -87. Ja ei muuta kuin saman tien puhumaan pankinjohtajalle, joka ei meitä ihan kokonaan tyrmännyt. Sitten pitikin ruveta kiireellä mainostelemaan, jotta autolle saataisiin ajoa.
Harrastuksesta ammatiksi
Toukokuussa Tero jäi pois ansiotyöstään ja alkoi päätoimiseksi hinauspäivystäjäksi. Päivystyksen lomassa Tero ajoi vielä keikkakuskina tilausajoja linjurilla, sillä ensimmäisen vuoden tienestit omasta firmasta menivät melko tarkkaan mainostamiseen ja puhelinkuluihin. Palkasta oli turha haaveillakaan, mutta usko yrittämiseen oli luja.
Autovarustelu sivutoimeksi
Ymmärsimme, että pelkällä hinaustoiminnalla yritys ei voi kehittyä haluamallamme tavalla. Täytyi siis alkaa miettiä, mitä oheistoimintaa hinaustoiminnan rinnalle voisi ajatella. Tässä vaiheessa saimme ystävältämme Jyrki Laakkoselta vinkin ryhtyä varustelemaan autoja. Alkoivat vanerointi- ja varustelupuuhat.
Se sopikin päivystystyön oheen hyvin, koska autot olivat uusia eivätkä niin kiireisiä asiakastöitä, etteikö siitä välillä voinut hinauskeikalle pompata. Lisätyöt antoivat kaipaamiamme lisäansioita toiminnan kehittämiseen.
Toiminnan kehittäminen alkakoon
Vuonna 1995 Tomi Kärkkäinen ilmoitti halustaan luopua osuudestaan Kärripoikiin, koska hänen oman perheyhtiönsä hoito vaatii yhä enemmän Tomin aikaa. Lyhyiden neuvottelujen jälkeen, Tero osti Tomin osuuden. Tästä toimintaa oli lähdettävä viemään yhä enemmän ammattimaiseen suuntaan, toiveena saada yhtiöstä jonakin päivänä ansiotyö.
Totesimme, että hinaustoiminta oli Joensuun alueella jämähtänyt aika lailla paikoilleen ja suuntasimme niille markkinoille rohkeammin. Samana vuonna hankimme toisen hinausauton, ns. cityhinurin mallia Toyota BJ-75.
Auto oli uutena (-89) hinauskäyttöön tehty, mutta ei meidän mieleiseksemme. Eli työkalut käteen, auto osiin, ja uudistamaan.
Valmiina auto osoittautui oikeaksi valinnaksi; ”pieni mutta tehokas ja toimintavarma”. Auto oli nelivetoinen, joka mahdollisti hinaukset maastosta ja parkkitaloista.
Vastaavaa autoa ei ollut näillä leveysasteilla ennen nähty. Näin oli otettu taas yksi askel hinaustoiminnan kehittämisessä
Laajentuminen yrityskaupalla
Vuonna 1997 markkinat Joensuun alueella alkoivat käydä liian pieniksi ammattimaiseen hinaustoimintaan. Kävimme kilpailijan juttusilla, joka ilmoitti olevansa väsynyt päivystystyöhön ja alkavansa katsella muita hommia. Aloitimme neuvottelut yrityskaupoista. Ja niinhän siinä sitten kävi, että hänen hinaustoimintansa yhden auton voimin siirtyi Kärripojat Oy:lle.
Ensimmäinen raskaan kaluston hinausauto
Seuraavana vuonna teimme siihen saakka suurimman hankintamme, raskaan kaluston hinauksiin soveltuvan hinausauton SCANIA P94:n. Se rakennutettiin hinauslaitteita valmistavalla yrityksellä Suomessa, täsmälleen toiveidemme mukaiseksi. Auto onkin palvellut asiakkaiden raskaankaluston hinaustarpeita oikein hyvin näihin päiviin saakka.
Vuonna 2000, käynnistyivät SKAL:n ja Rosqvist Yhtiöiden toimesta ensimmäiset hinausalan laatukoulutuskurssit, joille me luonnollisesti osallistuimme. Tällä hetkellä Suomen 250:stä hinaustoimintaa jossakin määrin harjoittavasta yrityksestä laatukoulutettuja hinausliikkeitä on 70. Kärripojat Oy ainoana Pohjois-Karjalassa.
Lisää toimitilaa
Olimme jo vuonna 1999 todenneet, että toimitilamme ovat liian pienet toimintamme laajentamiselle. Olimme katselleet tiloja, mutta mieleisiä ostettaviksi ei vaan löytynyt. Joten muutimme vuokratiloihin Joensuuhun.
Vuonna 2000 löysimme vihdoin toiminnallemme sopivan tontin Raatekankaalta, johon aloitimme omien toimitilojen rakentamisen.
Uudet toimitilat ja perävaunumyynti
Uusiin omiin toimitiloihin pääsimme muuttamaan vuonna 2001. Nyt meillä oli mahdollisuus käynnistää myös perävaunumyynti laajemmassa mittakaavassa. Ensin aloitimme Heppu-merkillä, myöhemmin Aku ja Majava tulivat mukaan valikoimaan. Valikoimiimme kuuluivat myös saksalainen Humbaur sekä laadukas kotimainen Eurowagon umpiperävaunut ja Jaxal-kuomut.
Vuonna 2007 välitimme asiakkaillemme lähes 300 uutta perävaunua, joista kuomullisia lähes puolet. Näin olimme kasvaneet myös perävaunukaupassa Itä-Suomen markkinajohtajaksi.
Suunta aina eteenpäin
Vuonna 2006 liityimme yhtenä jäsenyrityksenä Pohjoismaitten suurimpaan tie- ja hinauspalveluja suorittavaan Falck-ketjuun.
Samana vuonna solmimme myös sopimuksen AVK:n kanssa vahinkoajoneuvojen välivaraston logistiikasta koko Pohjois-Karjalan alueella. Tavoitteenamme on nyt ja tulevaisuudessakin pysyä hinausalan edelläkävijäyrityksenä.
Uutta kalustoa ja toimitilan laajennus
Vuodesta 2011 tulikin toiminnallemme taas yksi merkkipaalu lisää. Saimme käyttöömme uuden raskaankaluston hinausauton, jota olimme suunnitelleet jo useita vuosia.
Lisäksi uusi perävaunumyyntiin lisätilaa antava toimitilan laajennus valmistui. Näiden seikkojen myötä voimme vastata paremmin asiakkaittemme tarpeisiin kasvavassa vaunukysynnässä kauttamme.
Vuodesta 2013 alkaen pääasiallisena perävaunumerkkinämme on ollut RESPO ja vuosittain myytävien perävaunujen määrät 400-500 kpl/vuosi.
Perävaunujen myynnin ohessa myös varaosien ja lisävarusteiden tarjontaa on pyritty laajentamaan ja myymälän tarjonta kasvaa jatkuvasti asiakkaiden tarpeet täyttääksemme.
Uuden verkkokaupan avaus
Vuonna 2020 aloitimme uuden projektin jonka tavoitteena on laajentaa varaosamyynnin asiakaskuntaa ympäri Suomen modernin verkkokaupan avulla.
Verkkokauppa avautui vuoden 2020 lopulla ja sisältää tuhansien tuotteiden valikoiman varaosia, lisävarusteita sekä tarjoamamme perävaunumallit. Valikoimaa pyritään jatkuvasti laajentamaan jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman kattavasti myös tulevaisuudessa.